۴ باور نادرست درباره ترک سیگار!
loading...

سلامت

سلامت

بازدید : 42 يکشنبه 15 بهمن 1396 زمان : 15:09

۴ باور نادرست درباره ترک سیگار!

۱. تصور اشتباه: اگر بیش از ۵ سال سیگار کشیده باشید، ترک سیگار هیچ فایده‌ای ندارد :بسیاری از افرادی که سال‌های سال است سیگار می‌کشند، تصور می‌کنند آسیب‌های ناشی از سیگار کشیدن به مرحله‌ای رسیده‌اند که ترک سیگار دیگر هیچ کمکی به آن‌ها نخواهد کرد. با این‌حال، پزشکان بسیار تلاش کرده‌اند تا این تصور اشتباه را اصلاح کنند. واقعیت این است که هرچه سیگار کشیدن زودتر متوقف شود، برای فرد بهتر است. اما اگر سیگار دیر هم ترک شود، باز هم این شانس به ریه‌ها و قلب داده می‌شود که وضعیت بهتری پیدا کنند. اگر حدودا ۵ سال است که سیگار می‌کشید، باید بدانید که ترک سیگار به‌طور قابل توجهی خطر مواجهه شما با حمله‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در بسیاری از موارد، با گذشتن ۱۵ سال از ترک سیگار، خطر مواجهه با حمله‌های قلبی به اندازه افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، پایین می‌آید.
۲. تصور اشتباه: استفاده از سیگارهای «سبک» (light) می‌تواند ترک سیگار را به تعویق بیندازد یکی از ترفندهای رایج در میان افراد سیگاری‌ای که قصد ترک سیگار را دارند ولی می‌خواهند که این کار را به تعویق و تاخیر بیندازند، استفاده از سیگارهای سبک است. درواقع، این ترفند فقط به مقدار ناچیزی شانس ترک سیگار را بیشتر می‌کند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که استفاده از این سیگارها در بعضی از موارد نیز هرگز به ترک سیگار منجر نمی‌شود. فرقی ندارد که تولیدکنندگان سیگار چه ادعاهایی را مطرح سازند، چون درنهایت سیگارهای سبک نیز حاوی همان میزان از ترکیبات مضر در سیگارهای معمولی هستند. درواقع، مساله در مورد سیگارهای سبک فقط به طعم و عطر تنباکو برمی‌گردد، نه محتوای ترکیباتی آن. یکی از مطالعات American Journal of Public Health نشان می‌دهد که استفاده از این سیگارها حتی شانس شروع دوباره سیگار کشیدن را بیشتر می‌کنند. ۳. تصور اشتباه: سیگار کشیدن گاه‌به‌گاه، مجاز و بی‌ضرر است :یکی از اظهارات رایج در میان افرادی که با ترک سیگار مشکل دارند، این است که آنان فقط «گاه‌به‌گاه» و «تفننی» سیگار می‌کشند. با این‌ حال، متخصصان می‌گویند که فرضا اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد، باز هم چیزی از مضرات سیگار کم نمی‌کند. واقعیت این است که حتی وارد شدن مقادیر کمی از نیکوتین به بدن، به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و حتی شانس لخته شدن خون را هم بیشتر می‌کند.

۴. تصور اشتباه: سیگار کشیدن به مدیریت استرس کمک می‌کند : انتخاب سیگار به‌عنوان شیوه‌ای برای مدیریت استرس شاید در کوتاه‌مدت تسکین‌بخش باشد، اما در درازمدت می‌تواند شما را به سیگار کشیدن وابسته کند و این کار را به یکی از عادت‌های روزانه در زندگی شما بدل سازد. نیکوتین، تعادل میان دو ماده شیمیایی مهم در مغز، یعنی دوپامین و نورآدرنالین، را تغییر می‌دهد. وقتی که سطح این ترکیبات شیمیایی در مغز به‌ واسطه نیکوتین تغییر کند، فرد می‌تواند تسکین استرس و افزایش لذت را احساس کند. با این‌ حال، این وضعیت اصلا ارزشی ندارد، چون مغز سریعا به این لذت برآمده از دریافت نیکوتین عادت می‌کند و هر روز دریافت نیکوتین بیشتری را برای به‌ وجود آوردن احساس لذت از شما طلب خواهد کرد. درنتیجه می‌بینید که این روند هیچ حاصلی جز وابسته شدن به سیگار و نیکوتین نخواهد داشت.

برچسب ها سلامتیسم ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 19

درباره ما
سلامت
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    چت باکس




    captcha


    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 50
  • بازدید سال : 8584
  • بازدید کلی : 10131
  • آخرین نظرات
    کدهای اختصاصی